STUDIO HUREN | Goed perspectief
Een modelfoto met goed perspectief krijg je met een lens met een langer brandpunt
Het model zal je dankbaar zijn voor het gebruik van zo'n lens
Goede perspectiefwerking is belangrijk voor een goede foto; | ||
Met name de lijnwerking is van belang voor een goed perspectief; | ||
Ook atmosferisch perspectief is vaak goed bruikbaar als je er op let; |
Behalve in de schilderkunst is perspectief ook van belang in de fotografie. Een goede kennis van de wetten van het perspectief behoort tot de bagage van elke serieuze fotograaf. Het belangrijkste doel van perspectief in de teken- en schilderkunst is het verzorgen van een realistische dieptewerking. Want we werken op een plaat (2-dimensionaal) en we willen een ruimtelijk beeld (3-dimensionaal) zo goed mogelijk weergeven. Dat is enerzijds lastig maar aan de andere kant goed te doen als we ons aan een aantal basisregels houden.
Overigens hebben we het hier steeds over "het" perspectief maar er zijn een aantal factoren die los van elkaar aan een goede dieptewerking bijdragen.
Dat leidt ons tot een zestal verschillende mogelijkheden om naar perspectief te kijken.
Horizontale lijnen bij lineair perspectief
Allereerst is dat het lineaire perspectief dat we veel tegenkomen op cursussen tekenen en schilderen. Het is gebaseerd dat normaal gesproken alle parallel lopende lijnen in hetzelfde punt op de horizon bij elkaar komen. Met wat simpele basisregels uit de goniometrie is daar een compleet bouwwerk mee te maken, alleen gebaseerd op die wetenschap. Zie onderstaande animatie.
In de fotografie wordt deze vorm vaak gebruikt om het menselijke oog (dat overal en nergens diepte in wil zien) naar het juiste punt op onze foto te leiden.
Een voorbeeld daarvan zien we in deze foto in het ongekend stille station van de luchthaven Schiphol. De lijnen lopen richting deze persoon.
Verticale lijnen bij perspectief
Deze perspectiefvorm werkt ook in opwaartse richting. Het effect is in grote lijnen hetzelfde: Alles loopt naar hetzelfde punt. We zien dat bij de foto van de bomen. Alle lijnen lijken naar het centrum van de foto te wijzen, al doen sommige lijnen dat met een boogje. Het effect is hetzelfde.
Vaak zijn meerdere perspectiefsoorten in één foto te combineren |
Grote voorwerpen in de voorgrond
Grote voorwerpen in de voorgrond geven een onmiskenbaar diepte-effect dat we eigenlijk alleen in de fotografie toegepast zien worden. In onderstaande foto van de haven van Medemblik zien we dat principe toegepast.
Dit is het verschijnsel dat in de verte alles een blauwgrijze kleur krijgt en het contrast vrijwel verdwijnt. Vaagheid duidt in dit geval op diepte en afstand. Dit effect wordt vooral veroorzaakt door allerlei minimale deeltjes in de lucht. Denk aan stof, rook, fijne waterdruppels en dergelijke. In dit artikel over atmosferisch perspectief zien we het meermalen terugkomen.
Hoe verder weg, hoe minder kleur door het atmosferisch perspectief |
Een sterk groothoekobjectief kan heel handig zijn
Veel van deze technieken zijn relatief gemakkelijk te gebruiken. Het is meer een kwestie van er even op letten vóór we op de sluiterknop drukken. Met name het gebruik van een groothoekobjectief of zelfs een vrij extreme variant is vaak aan te raden, met name om de nadruk op de voorgrond te kunnen leggen met ruim voldoende scherptediepte. Want we willen vooral bij landschappen toch vaak dat alles netjes scherp wordt weergegeven.
Wilt u alles weten over perspectief?
Voor wie meer wil weten over perspectief is het net-niet-gratis boek aan te raden dat hier wordt voorgesteld:Mogelijk interessante vervolgpagina's voor goed perspectief